Aluehallintoa vai hallintoa alueille?

Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu merkittävä valtion aluehallintoa uudistava hanke. Nykyisten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä aluehallintovirastojen toiminta lakkaa, ja näiden tehtävät siirretään uusiin, vahvoihin, poikkihallinnollisesti toimiviin alueellisiin elinvoimakeskuksiin ja valtakunnallisesti toimivaan lupa- ja valvontavirastoon. Keski-Suomeen perustetaan oma elinvoimakeskus. Uudistuksen on tarkoitus toteutua vuoden 2026 alussa.

Uudistuksen keskeinen ajuri on tarve sujuvoittaa valtion, erityisesti ympäristöministeriön, vastuulla olevien lupien käsittelyä. Elinkeinoelämän viesti on jo pitkään ollut, että luvituksen hitaus on este kipeästi kaivatulle talouskasvulle. Uudistus eriyttää lupatoiminnan valtakunnalliseen virastoon, jolloin alueellisille elinvoimakeskuksille jää nykyisiä ELY-keskuksia luontevampi aluekehittäjän rooli.

Elinvoimakeskusten tehtävänä on hoitaa elinkeinotoiminnan edistämiseen ja yritystoimintaan, työllisyyteen, maatalouteen, maahanmuuttoon ja kotoutumiseen, liikenteeseen, alueiden käytön edistämiseen, vesitalouteen, luonnon monimuotoisuuden suojelun ja vesien hyvän tilan edistämiseen sekä kalatalouteen liittyviä tehtäviä alueillaan. Elinvoimakeskuksia käsitellessään hallitusohjelma korostaa tulevien virastojen monialaisuutta ja poikkihallinnollisuutta.

On tärkeää, että perustettaville virastoille jää itselleen työkalut toteuttaa tehtäväänsä asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti.

Uudistusta käsittelevän lakipaketin ollessa lausunnolla lausunnonantajat kiinnittivät laajasti huomioita – osa perustellusti epäillenkin – muodostuuko tuleville elinvoimakeskuksille aidosti mahdollisuus poikkihallinnolliseen toimintaan hallinnonalojen siiloja rikkoen. Valmistelun tässä vaiheessa on syytä kantaa vähäistä suurempaa huolta siitä, ollaanko Suomeen muodostamassa aitoa asiakaslähtöistä aluehallintoa vai tyydytäänkö tehtävä suorittamaan säilyttämällä hallinnon työpaikat alueilla. 

Julkisen talouden mittavat säästöt tulevat leimaamaan uusien virastojen alkutaivalta. Näin on ja tilanteen kanssa on pystyttävä elämään. Tästäkin näkökulmasta on tärkeää, että perustettaville virastoille jää itselleen työkalut toteuttaa tehtäväänsä asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti.

 


Kirjoittaja Jukka Lehtinen toimii Keski-Suomen ELY-keskuksessa ylijohtajana sekä liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajana. Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Keskisuomalaisessa 21.10.2024.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rauhoitettujen eläinten hallussapito, myynti ja vaihtaminen on kielletty

Uusi tieliikennelaki alkaa näkyä konkreettisesti myös Keski-Suomessa

Mikä juuri sinua innostaa?