Aluehallintoa vai hallintoa alueille?
Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu merkittävä valtion aluehallintoa uudistava hanke. Nykyisten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä aluehallintovirastojen toiminta lakkaa, ja näiden tehtävät siirretään uusiin, vahvoihin, poikkihallinnollisesti toimiviin alueellisiin elinvoimakeskuksiin ja valtakunnallisesti toimivaan lupa- ja valvontavirastoon. Keski-Suomeen perustetaan oma elinvoimakeskus. Uudistuksen on tarkoitus toteutua vuoden 2026 alussa.
Uudistuksen keskeinen ajuri on tarve sujuvoittaa valtion,
erityisesti ympäristöministeriön, vastuulla olevien lupien käsittelyä.
Elinkeinoelämän viesti on jo pitkään ollut, että luvituksen hitaus on este
kipeästi kaivatulle talouskasvulle. Uudistus eriyttää lupatoiminnan
valtakunnalliseen virastoon, jolloin alueellisille elinvoimakeskuksille jää
nykyisiä ELY-keskuksia luontevampi aluekehittäjän rooli.
Elinvoimakeskusten tehtävänä on hoitaa elinkeinotoiminnan
edistämiseen ja yritystoimintaan, työllisyyteen, maatalouteen, maahanmuuttoon
ja kotoutumiseen, liikenteeseen, alueiden käytön edistämiseen, vesitalouteen,
luonnon monimuotoisuuden suojelun ja vesien hyvän tilan edistämiseen sekä
kalatalouteen liittyviä tehtäviä alueillaan. Elinvoimakeskuksia käsitellessään
hallitusohjelma korostaa tulevien virastojen monialaisuutta ja
poikkihallinnollisuutta.
On tärkeää, että perustettaville virastoille jää itselleen työkalut toteuttaa tehtäväänsä asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti.
Uudistusta käsittelevän lakipaketin ollessa lausunnolla
lausunnonantajat kiinnittivät laajasti huomioita – osa perustellusti
epäillenkin – muodostuuko tuleville elinvoimakeskuksille aidosti mahdollisuus
poikkihallinnolliseen toimintaan hallinnonalojen siiloja rikkoen. Valmistelun
tässä vaiheessa on syytä kantaa vähäistä suurempaa huolta siitä, ollaanko Suomeen
muodostamassa aitoa asiakaslähtöistä aluehallintoa vai tyydytäänkö tehtävä
suorittamaan säilyttämällä hallinnon työpaikat alueilla.
Julkisen talouden mittavat säästöt tulevat leimaamaan uusien
virastojen alkutaivalta. Näin on ja tilanteen kanssa on pystyttävä elämään.
Tästäkin näkökulmasta on tärkeää, että perustettaville virastoille jää
itselleen työkalut toteuttaa tehtäväänsä asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti.
Kirjoittaja Jukka Lehtinen toimii Keski-Suomen ELY-keskuksessa ylijohtajana sekä liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajana. Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Keskisuomalaisessa 21.10.2024.
Kommentit
Lähetä kommentti