Koekuormituksia ja huolestunutta kansalaispalautetta



Otteita ELY-keskuksen siltainsinööri Jaatisen...eiku Mikkosen työstä

Oletko koskaan tullut miettineeksi maantiesiltojen yli ajaessasi, että on olemassa ammattikunta, joka työkseen muun muassa tarkkailee niiden kuntoa? Paitsi että vesistöjen ja muiden esteiden ylitys siltoja pitkin helpottaa meidän tavallistenkin ihmisten elämää, ne ovat aivan välttämättömiä elinkeinoelämälle. Siksi turvallisuusnäkökohtien lisäksi silloista on pidettävä hyvää huolta. ELY-keskusten siltainsinöörit tekevät tätä työtä.

Jari Mikkonen on Keski-Suomen ELY-keskuksen siltainsinööri. Kun haastattelin aikoinaan Jaria tätä julkaisua varten, jäi mielenkiintoista materiaalia niin paljon yli, että päätin avata hänen työtään vielä vähän lisää.

Tarinaa riittää, aloitetaan siltojen koekuormituksista.

 – Yhden sillan tiedän, että se on saanut pysyviä muodonmuutoksia näissä kokeissa. Silta ei kylläkään ollut meidän. Toisen tiedän, joka on tahallaan särjetty eli se koekuormitettiin murtoon saakka. Silta oli poistumassa muutenkin käytöstä.

 No, mikä järki siinä sitten oli?

– Haluttiin tutkia, kuinka paljon yli kuormitusohjeiden se kestää taakkaa. Varmuuskertoimet ovat sen verran rajuja, että ei siihen meinattu saada mahtumaan niin paljon painoa, että se särkyisi. Jatkuvalle liikenteelle ajokelvottomaksi meni kyllä, mutta ei sekään totaalisesti hajonnut, Jari muistelee.

Akkalan siltakompleksi Jyväskylässä
 
Koekuormitukset tehdään tavallisesti ihan normaaleilla raskailla ajoneuvoilla. Yrittäjät kuulemma vuokraavat kalustoa kuljettajineen ihan mielellään näihin testeihin.

 – Tuntihinnalla tulevat. Koekuormittaminen on pitkäveteistä hommaa, hyvin kuskeilla hermot kestää. Ensin merkataan kannelle akseleiden paikat eri autoille. Sitten niitä ajetaan sillalle, pysäytetään, liikutellaan, ajetaan kävelyvauhtia ja normaalivauhtia. Siihen menee koko päivä ja vielä hohhaillaan, että mitähän seuraavaksi. Muu liikenne pysäytetään testien ajaksi.

Kuormituksen edetessä tarvitaan lisäpainoja.

– Valmiiksi punnittuja betoniköntsiä saadaan betonitehtailta ja nosturifirmoilta. Niitä sitten nostellaan rekkojen kyytiin sitä mukaa kun uskalletaan. Kantavuusasiantuntijat sanovat kyllä, että paljonko laitetaan.

Sillan liikuntasaumalaitteen rakenteet ovat vaurioituneet

"Hep", huusivat melojat ja sukeltajat


Vuoden mittaan Keski-Suomen ELY-keskus saattaa teetättää pienimuotoisia parannustöitä jopa 40-50 sillalla. Kaidevauriot ovat yleisimpiä syitä toimenpiteisiin. Viranomaisten ja ylläpitourakoitsijoiden omien tarkastusten lisäksi hep-huutoja saattaa joskus tulla tavallisista kansalaisiltakin.

 – Joutsasta tuli kerran melojalta tieto, että sillasta tippuu paloja järveen. Puhelimessa pääsin kiinni sillan kohdasta, joten saatoin sillä kertaa todeta paikalla jo aiemmin itsekin käyneenä, että sillan kantavuuteen ja käyttöön tippumisilla ei ole vaikutusta. Toki alle ei kannata kenenkään mennä.

Toinen tapaus oli jo huolestuttavampi, kun harrastesukeltajat ottivat Kärkisten sillalta yhteyttä. Sillan yhden pylonin (kannatinpylväs, kirj. huom.) perustuksista oli lohjennut valtava betonilohkare.

– Säikähdin, että onko noin. Yhteydenotto aiheutti pahaa vipinää sielunelämässäni ja siinä meni pitkään piirustuksia katsellessa. Päädyin lopulta siihen, että sen täytyy olla sinällään vaaraton työbetonin palanen. Mutta pakkohan se oli varmistaa, kun kyse on tuon luokan rakenteista.

Jari käynnisti nopeasti vedenalaisen skannauksen. Selvisikin, että hänen ennakkotuumailunsa olivat osuneet oikeaan. Perustuksen työvalun pohja on repaleinen. Kun siitä on rakentamisen jälkeen purettu muotti pois, on työbetonin reunasta lohjennut muutaman sadan kilon painoinen lohkare. Kuormia kantava rakenne oli suunnitelmien mukaisissa mitoissa. Sukeltajalle toki vaarallista sukeltaa juuri niillä seuduin.

Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu. Aineistoa jäi vieläkin käytettäväksi, joten ehkä palaamme siltainsinöörimme sattumuksiin vielä myöhemmissä blogeissamme.

– Sen vielä sanon, että jos ihmiset huomaavat silloissa jotain selvästi tavallisuudesta poikkeavaa, ottakaa ihmeessä yhteyttä jatkossakin!

Teksti:


Viestintäasiantuntija
Santtu Lytsy
Keski-Suomen ELY-keskus


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rauhoitettujen eläinten hallussapito, myynti ja vaihtaminen on kielletty

Uusi tieliikennelaki alkaa näkyä konkreettisesti myös Keski-Suomessa

Mikä juuri sinua innostaa?