Keski-Suomen päällystystöiden ABC - näin homma etenee
"Kohdejoukon ja päällystettäväksi tulevien kohteiden määrää rajaa ensisijaisesti kunkin ELY-keskuksen käytettävissä oleva rahoitus."
Yksi varmoista kevään ja kesän merkeistä on päällystystöiden käynnistyminen maanteillä. Töiden aloittamista edeltää monivaiheinen ja -tahoinen valmistelu, joka päällystyskauden aikana konkretisoituu tienkäyttäjille selvimmin uusina sileinä ja tasaisina asfalttipäällysteinä sekä puhtaina ja hyvin heijastavina tiemerkintöinä. Tämän kertaisessa Keski-Suomen ELY-keskuksen blogi-tekstissä on avattu päällystystöiden taustoja valmistelusta toteutukseen.
Kuntoennusteesta päällystyskohteeksi
Maanteiden päällystystöiden valmistelun alkuvaiheessa päivitetään
tilannekuva päällystettyjen teiden kunnosta sekä ennustetaan päällystetyn
tieverkon kuntoa tulevaisuudessa yleensä vuoden kahden päähän. Tulevan päällystyskauden
2017 kohteita on siis tarkasteltu yksityiskohtaisesti jo vuosien 2015 ja 2016
aikana - osittain jo paljon aiemminkin. Päällystetyn maantieverkon kuntoa
arvioidaan muun muassa kulumisura- ja tasaisuusmittauksilla, kantavuusmittauksilla
sekä vaurio- ja kuivatuskartoituksilla.
Mitattua ja paikkaan sidottua koko tieverkon kattavaa
aineistoa täydennetään maastossa tehtävillä katselmuksilla yksittäisten
kohteiden arvioimiseksi ja vaurioiden syiden selvittämiseksi. Myös tienkäyttäjiltä,
sidosryhmiltä tai muilta toimijoilta tulleet palautteet arvioidaan
tapauskohtaisesti ja otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon.
Tilannekuvaa ja kuntoennustetta päivitetään uusien
mittaustietojen ja havaintojen myötä useamman kerran vuodessa. Taustatyön
tuloksena työpöydälle tulostuu pitkä luettelo toimenpiteitä kaipaavista
tieosuuksista eri puolilla maakuntaa.
Kohteiden valintaa
Alustava kohdeluettelo on poikkeuksetta niin pitkä, ettei
kaikkien toimenpiteitä vaativien osuuksien korjaaminen ole käytännössä
mahdollista. Kohdejoukon ja päällystettäväksi tulevien kohteiden määrää rajaa ensisijaisesti
kunkin ELY-keskuksen käytettävissä oleva rahoitus. Kaikki huonokuntoiseksi
arvioidut osuudet eivät mahdu mukaan päällystysohjelmaan, ja joinain vuosina
huonokuntoisia tulee kulumisen ja muun vaurioitumien myötä vuoden aikana
enemmän kuin rahoituksen puolesta on ollut mahdollista korjata. Osa
huonokuntoisista osuuksista on niin lyhyitä tai vauriot paikallisia, että
niiden korjaaminen tehdään paikkaamalla.
Jokaiselle päällystyskohteelle laaditaan yksilöllinen
suunnitelma, jonka mukaisesti kohde toteutetaan sekä teknisesti että
taloudellisesti mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. Toimenpiteet
kohteille vaihtelevat pelkästä uudelleenpäällystyksestä mittaviin rakenteen
parantamistöihin ja jopa tien leventämiseen.
Kohteiden ja menetelmien valinta onkin usean eri muuttujan
samanaikaista tarkastelua ja kokonaisuuden optimointia. Kustannustehokkaassa
tienpidossa on sallittava myös hallittu joukko huonokuntoisia osuuksia tuomaan
joustoa toimintaan.
Talvella tapahtuu sekä toimistossa että tiellä
Maanteillä muuttuvat sääolosuhteet, erityisesti vesi ja jää,
tekevät talven aikana tehtävänsä. Viimeaikaiset talvet ovat olleet
päällysteille erityisen rankkoja. Kun lämpötila vaihtelee usein pakkasen ja
suojasään välillä, rapauttaa päällysteen pieniin ja hieman suurempiinkin
halkeamiin jäätyvä vesi tehokkaasti päällystettä aina rei'iksi asti. Myös
nastarenkaat kuluttavat päällystettä märällä kelillä nopeammin kuin kuivalla
säällä.
Sään salliessa tien päälle
Sääolosuhteiden ja roudan sulamisen jälkeen on aika aloittaa
työt. Yleensä päällystystyöt alkavat aikaisintaan toukokuussa ja jatkuvat
syys-lokakuulle. Usein aikatauluihin tulee pikaisiakin muutoksia, kun
sääolosuhteet puuttuvat tekemiseen. Erityisesti vesisateet saattavat estää
päällystystöiden tekemisen kokonaan. Tavattomia eivät ole myöskään pakkasyöt
tai lumi- ja raekuurot päällystyskauden aikana. Ja toisaalta, kesähelteillä
vasta tehty uusi päällyste ei jäähdykään, minkä vuoksi kaistoja ei saada
suunnitellusti avattua liikenteelle.
Turvallisesti työmaalla
Lähtökohtana kaikelle maantiellä tehtävälle työlle on
järjestää työ- ja liikenneympäristö kaikille osapuolille turvalliseksi. Vilkkaimmilla
päällystyskohteilla tiellä työtä tekevien henkilöiden ohi kulkee yhden
työvuoron aikana tuhansia ajoneuvoja aivan työntekijöiden ja työkoneiden
vierestä. Työmaa-alueen käytön suunnittelulla sekä hyvillä työnaikaisilla
liikennejärjestelyillä varmistetaan sekä työntekijöiden että tienkäyttäjien
turvallisuus.
Työntekijöiden turvallisuuden sekä liikenteen sujuvuuden
varmistamiseksi osa työkohteista tehdään yöllä vähäisemmän liikenteen aikana.
Monella päiväaikaan tehtävällä kohteella on käytössä niin kutsuttu saattoauto,
joka johdattaa tienkäyttäjät turvallisesti työmaan ohitse.
Tienkäyttäjiä pyydetään ajamaan tietöiden kohdalla maltilla
sekä noudattamaan työnaikaisia nopeusrajoituksia ja liikennejärjestelyitä.
Maantiellä tehdään töitä jokaisen tienkäyttäjän ajokokemuksen ja turvallisuuden
parantamiseksi.
Tietoa tietöistä
Tietoa Keski-Suomen päällystystöistä on saatavilla ELY-keskuksen
internetsivuilla osoitteessa:
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/paallystystyot-keski-suomi
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/paallystystyot-keski-suomi
Ajantasaista tietoa koko Suomen liikennetilanteesta ja
tietöistä on saatavilla Liikenneviraston liikennetilanne-palvelusta
osoitteessa: http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi
Keski-Suomen ELY-keskus tulee tiedottamaan kohteiden
tarkemmasta toteutusaikataulusta, kun aikataulut tarkentuvat ja työt ovat
käynnistymässä.
Projektipäällikkö Markus Simonen Keski-Suomen ELY-keskus |
Kommentit
Lähetä kommentti