ELY suunnittelee maanteitä, kunnat maankäyttöä – vaikutukset kansalaisille?
Maankäytön suunnitteluun liittyy vahvasti erilaisia
intressejä ja arvoja. Liikenteen näkökulmat ovat yksi osa-alue muiden joukossa,
mutta laajemmin katsottuna liikennesuunnittelu on osa maankäytön suunnittelua. Maankäytön
ja liikennesuunnittelun yhtäaikainen suunnittelu on ensiarvoisen tärkeää, koska
maankäytön suunnittelulla vaikutetaan syntyvän liikenteen määrään ja
suuntautumiseen sekä myös siihen, mitä kulkumuotoja käytetään.
On tärkeää, että jo varhaisessa vaiheessa mietitään mitä
vaikutuksia maankäytön muutokset aiheuttavat liikenteessä ja liikkumisessa.
Jotta voidaan arvioida tulevan maankäytön vaikutuksia, tulee tietää millainen
on nykytilanne. Jälkikäteen liikenteen ongelmien korjaaminen voi olla vaikeaa
tai mahdotonta esimerkiksi tilan puutteen vuoksi.
Maankäytön suunnittelu kuuluu kunnille niiden omalla
alueellaan, kun taas tienpitoviranomainen eli ELY-keskus vastaa maanteiden
suunnittelusta. Tienpitoviranomainen tekeekin tiivistä yhteistyötä kuntien
kanssa maankäytön suunnittelussa. Maankäyttö- ja rakennuslaki määrittelee
yhteistyön viralliset muodot, mutta tämän lisäksi käydään paljon vapaamuotoista
keskustelua.
Esimerkki siitä miten moninaista liikenne(järjestelmän) suunnittelu on ja miten maankäyttö ja liikkuminen linkittyy toisiinsa |
Turvallisuusnäkökohdat
olennaisia suunnittelussa
Vaikeaa liikenteen suunnittelusta kaavoituksen yhteydessä
tekee se, että kukaan ei pysty aukottomasti ennustamaan tulevaisuutta.
Toimintaympäristössä voi tapahtua odottamattomia muutoksia ja esimerkiksi jos
kaava toteutetaan vain osittain, eivät liikkumisen ja liikenteen ennusteet päde.
Tästä syystä liikennejärjestelmän parantamisen ja maankäytön muutosten
yhtäaikainen toteuttaminen on tärkeää.
Mitä asioita me sitten vaalimme ja mikä
meitä kaavoissa kiinnostaa? Kaavan liikenteelliset vaikutukset
ulottuvat poikkeuksetta kaavarajojen ulkopuolelle. Liikenteen näkökulmasta ei
voida rajoittua tarkastelemaan pelkästään kaavarajojen sisäpuolta. Oli kyseessä
sitten koko kaupungin yleiskaava tai pieni asemakaava, niin liikenne ei lopu
kaava-alueen rajoille. Meidän tehtävämme on huolehtia siitä, että kaikilla on
turvallista liikkua paikasta A paikkaan B. Me vaalimme sitä, että
liikenneolosuhteet ovat samankaltaisia ympäri Suomen ja että matkanteko on
sujuvaa ja turvallista.
Tätä kirjoitusta ei voi lopettaa ottamatta kantaa
tulevaan maakuntauudistukseen. Vielä on paljon auki olevia asioita, mutta se on
varmaa, että meitä tulee kiinnostamaan edelleen samat asiat kuin tänäkin
päivänä. Me tulemme vaalimaan turvallisuutta maantieverkolla, me huolehdimme
siitä, että liikenneolosuhteet ovat samankaltaisia ympäri Suomen ja että
elinkeinoelämän kuljetukset sekä muu liikkuminen on sujuvaa ja turvallista!
Minna Immonen
Liikennejärjestelmäasiantuntija Keski-Suomen ELY-keskus |
Kommentit
Lähetä kommentti