Tarvitseeko nuoria enää ympäristökasvattaa?
Hiljattain kerrottiin, että Suomen
nuoret ovat entistä vakavammin huolissaan ilmastonmuutoksesta. Mediassa
ympäristöaiheista on tullut jokapäiväisiä, ja alakoululainenkin tietää jo
sulavista jäätiköistä - tästä on ehkä kertonut seurattu youtubettaja.
Tarvitaanko varsinaista ympäristökasvatusta oikeastaan enää? Tietoa on
saatavilla paljon, huoli nousee. Eikös tämä jo riitä?
No ei ihan. Ilmasto- ja ympäristöhuoli voi nuorilla - niin kuin aikuisillakin - aiheuttaa lamauttavaa ahdistusta. Eikä ihme: maapallon tilaa ja kuormitustamme kuvaavat faktat eivät ole kovinkaan innostavia. Media vyöryttää eteen katastrofeja. Elämme lisäksi esim. vaatehankintojen osalta aikamoisten ristipaineiden keskellä. On ihan tavallista ostaa uusia vaatteita, mutta tuleeko siinä samalla tehneeksi ympäristörikoksen? Mopo saastuttaa enemmän kuin pyörä, mutta kun pyörällä ei pysy kavereiden perässä. Kääks. Ei ole kovin helppoa muuttaa edes omaa arkeaan kestävän kehityksen mukaiseksi, vaikka halua olisikin.
Keski-Suomen ELY-keskus edistää kestävää kehitystä monin tavoin. Ympäristökasvatusta tuemme mm. hankeavustuksin. Ilmastoon liittyen avustuksellamme on hiljattain valmistunut yläkoululaisille tarkoitettu digitaalinen Mahdollinen maailma -ilmastoseikkailupeli.
No ei ihan. Ilmasto- ja ympäristöhuoli voi nuorilla - niin kuin aikuisillakin - aiheuttaa lamauttavaa ahdistusta. Eikä ihme: maapallon tilaa ja kuormitustamme kuvaavat faktat eivät ole kovinkaan innostavia. Media vyöryttää eteen katastrofeja. Elämme lisäksi esim. vaatehankintojen osalta aikamoisten ristipaineiden keskellä. On ihan tavallista ostaa uusia vaatteita, mutta tuleeko siinä samalla tehneeksi ympäristörikoksen? Mopo saastuttaa enemmän kuin pyörä, mutta kun pyörällä ei pysy kavereiden perässä. Kääks. Ei ole kovin helppoa muuttaa edes omaa arkeaan kestävän kehityksen mukaiseksi, vaikka halua olisikin.
Huolet ympäristöön liittyen voivat olla kovin ahdistavia |
Monet taidot tarpeen
Ympäristökasvattajan taitoja tarvitaan tässä tilanteessa
toivon herättämiseen ja ylläpitoon sekä käytännön ratkaisujen etsimiseen
yhdessä. Esimerkiksi koulussa voidaan tutustua kestävän kehityksen pyrkimyksiin
eri puolilla maailmaa ja harjoitella yhteiskunnallista osallistumista jonkin
konkreettisen projektin äärellä. Nuorille on hyvä antaa tilaa suunnitella ja
toteuttaa. Tärkeää on myös medialukutaidon ja kriittisen ajattelun taitojen
opettaminen. Perusprosessien ja peukalosääntöjen kaivaminen monimutkaisista
kehityskuluista auttaa ottamaan asiaa haltuun. Eikä onnellisuuden
pohtiminenkaan liene pahasta.
"Tärkeintä on se, että kestävän kehityksen haasteista ei vaieta, vaikka ne ovatkin vaikeita ja mutkikkaita."
Ammattitaitoiset ympäristökasvattajat ovat siis edelleen
kullan arvoisia. Ympäristökasvattajan tai kestävän kehityksen kasvattajan rooli
sopii koulussa monen aineen opettajalle, ja oikeastaan kuuluukin kaikille.
Monenlaisesta osaamisesta ja lähestymistavasta on hyötyä. Tärkeintä on se, että kestävän kehityksen haasteista ei vaieta, vaikka ne
ovatkin vaikeita ja mutkikkaita. Emme voi jättää nuoria yksin huolensa
kanssa. Parhaimmillaan koko koulun henkilökunta on yhdessä miettinyt, miten
kestävyys näkyy toimintakulttuurissa ja opetuksessa. Viesti
nuorille: me teemme parhaamme, tämä on tärkeää!
Irti latistuksen mankelista
Koulut ovat erityisen tärkeitä, koska siellä oppia on
hakemassa koko ikäluokka, mutta myös harrastusryhmien vetäjät, nuorisotoimen
väki, vanhemmat, kummit ja mummit ja muut ovat tärkeitä vaikuttajia.
Kaikkien aikuisten tehtävänä on vähintäänkin suhtautua
kunnioittavasti ja kiinnostuksella nuortemme - planeetan tulevien aikuisten -
huoleen. Ei siis tokaista, että ei sinun kannata yrittää, kun ne
kiinalaisetkin…, vaikka itsestä joskus siltä tuntuisikin. Nuorelle on ehkä oikeasti tärkeää olla mieluummin ratkaisun kuin
ongelman puolella. Tehokkaimmat vaikuttamisen tavat eivät välttämättä löydy
ensiyrittämällä, mutta jos ei yritä, ei mitään saa aikaiseksikaan."Nuorelle on ehkä oikeasti tärkeää olla mieluummin ratkaisun kuin ongelman puolella."
Ei myöskään ujostella kertoa, jos olemme itse onnistuneet
tekemään jotain vähän kestävämmin. Täydelliseksi on vaikea ryhtyä,
mutta jokainen hiilidioksidikilo vähemmän on kilo vähemmän! Naapurille tai
työkaverille, tai ympäristöahdistuneelle nuorelle tai lapselle, voi olla
tärkeää kuulla, että joku muukin yrittää. Ja ne isotkin pyörät saadaan
pyörimään, kun yhdessä tuupataan.
Keski-Suomen ELY-keskus edistää kestävää kehitystä monin tavoin. Ympäristökasvatusta tuemme mm. hankeavustuksin. Ilmastoon liittyen avustuksellamme on hiljattain valmistunut yläkoululaisille tarkoitettu digitaalinen Mahdollinen maailma -ilmastoseikkailupeli.
Kommentit
Lähetä kommentti