Teiden ritari vai muista piittaamaton punaniska?
Nopeusrajoitukset herättävät tunteita lähes kaikissa
tienkäyttäjissä. Milloin ajetaan liian hitaasti ja milloin puolestaan kaahataan
aivan päättömästi. Kaikkia miellyttäviä ratkaisuja ei taida olla olemassakaan,
kun jokainen kokee turvallisuuden omasta näkemyksestään ja kokemuspohjastaan
käsin.
Tienpäällä liikkuessa tuntuu olevan normaalia pitää
vähintään pientä ylinopeutta yllä koko ajan. Monet asettavatkin vakionopeudensäätimen
noin 10 km/h suurinta sallittua nopeutta korkeammaksi . Olen usein kuullut
perusteluksi mittarivirheen ja sen, että ei haluta olla tien tukkona.
Kokeilkaapa joskus ajaa rajoitusten mukaan pidempi matka. Aika harvassa ovat ne jotka jäävät
perään "köröttelemään" nopeusrajoituksen mukaisesti. Herkästi saa silloin puskuriin roikkumaan jonkun kiireisen autoilijan. Turvaväli onkin sitten jo toinen asia. Siitä voisin paasata enemmänkin, mutta pysytään nyt näissä nopeusrajoituksissa.
Valitettavan usein vakavien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien yhtenä tekijänä on ylinopeus
Alla olevassa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportin taulukossa on esitetty vuoden 2016 kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osallisten nopeustietoja (OTI-vuosiraportti 2016 taulukko sivulla 31). Tarkasteltaessa huomattavia ylinopeuksia (20 km/h ja yli) onnettomuuden aiheuttajan osalta on ylinopeuksien osuus 27 %. Kuinka monta kuolemaan johtanutta onnettomuutta jäisikään tapahtumatta, jos rajoituksia noudatettaisiin? Paljon olisi myös heitä, jotka säästyisivät vakavalta vammautumiselta oman tai vastapuolen säännösitä piittaamattomuuden vuoksi.
ELYltä toivotaan paljon nopeusrajoitusten alentamista.
Omassa lähiympäristössä muiden autoilijoiden koetaan vaarantavan turvallisuuden
ja monet pelkäävät päästää lapsiaan koulutielle. Etenkin syksyllä ja pimeään
aikaan saa myös aikuisetkin olla varuillaan kaahaavien autoilijoiden pelossa.
Eikä pelko ole ollenkaan aiheetonta. Se on tullut jo yllä olevia
onnettomuustietoja tarkastellessa esille.
Nopeusrajoituksille on aina tarkat perusteet
Millä perusteilla nopeusrajoituksia sitten asetetaan? Siihen vaikuttavat monet tekijät, muun muassa tien leveys, liikennemäärä, liittymätiheys ja kevyen liikenteen järjestelyt. Samalla tulee ottaa huomioon myös tien liikenteellinen merkitys ja liikenteen sujuvuus. Mikäli nopeusrajoitusten asettamista koskevat ohjeet kiinnostavat tarkemmin, käy tutustumassa niihin tarkemmin täältä.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."
Onko nyky-yhteiskunnan jatkuva kiire syynä ylinopeuksiin vai onko ongelma enemmänkin asenteessa ja piittaamattomuudessa? Oli syy mikä tahansa, peiliin katsomisen paikka olisi meillä aika monella.
Turvallisia kilometrejä tienpäälle!
Liian varhain katkennut elämänlanka. Kuva: OTI |
Kokeilkaapa joskus ajaa rajoitusten mukaan pidempi matka. Aika harvassa ovat ne jotka jäävät
perään "köröttelemään" nopeusrajoituksen mukaisesti. Herkästi saa silloin puskuriin roikkumaan jonkun kiireisen autoilijan. Turvaväli onkin sitten jo toinen asia. Siitä voisin paasata enemmänkin, mutta pysytään nyt näissä nopeusrajoituksissa.
Valitettavan usein vakavien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien yhtenä tekijänä on ylinopeus
Alla olevassa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportin taulukossa on esitetty vuoden 2016 kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osallisten nopeustietoja (OTI-vuosiraportti 2016 taulukko sivulla 31). Tarkasteltaessa huomattavia ylinopeuksia (20 km/h ja yli) onnettomuuden aiheuttajan osalta on ylinopeuksien osuus 27 %. Kuinka monta kuolemaan johtanutta onnettomuutta jäisikään tapahtumatta, jos rajoituksia noudatettaisiin? Paljon olisi myös heitä, jotka säästyisivät vakavalta vammautumiselta oman tai vastapuolen säännösitä piittaamattomuuden vuoksi.
Nopeusrajoituksille on aina tarkat perusteet
Millä perusteilla nopeusrajoituksia sitten asetetaan? Siihen vaikuttavat monet tekijät, muun muassa tien leveys, liikennemäärä, liittymätiheys ja kevyen liikenteen järjestelyt. Samalla tulee ottaa huomioon myös tien liikenteellinen merkitys ja liikenteen sujuvuus. Mikäli nopeusrajoitusten asettamista koskevat ohjeet kiinnostavat tarkemmin, käy tutustumassa niihin tarkemmin täältä.
Haluamme, että oma ympäristömme on turvallinen liikkua. Muistammehan
sitten itse auton ratin taakse istuutuessa, että niin haluavat muutkin.
Minusta on tekopyhää vaatia kaikkia hissuttelemaan oman lapsen koulureitillä,
jos samaan aikaan itse ajaa ylinopeutta missä tahansa muualla. Kuten olen
monessa yhteydessä todennut, liikenneturvallisuus on yhteistyötä. Meidän
kaikkien tulee kyetä kunnioittamaan elämää ja tarvetta turvallisuudelle. Me
luomme turvallisen liikenteen.
Pienenä muistutuksena Tieliikennelain 23 § jokaisen autoilijan velvollisuudesta:
Pienenä muistutuksena Tieliikennelain 23 § jokaisen autoilijan velvollisuudesta:
"Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin
liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää,
keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet.
Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan.
Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja
kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille
vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."
Miksi? Kuva:OTI |
Turvallisia kilometrejä tienpäälle!
Liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen ELY-keskus |
Kommentit
Lähetä kommentti