Onko julkisen organisaation viestinnällä virkaa?
Poistan jännityksen heti alkuun vastaamalla otsikon
kysymykseen: on tietenkin!
Sillä on virkaa ennen kaikkea siksi, että julkisen organisaation on oltava erityisen aulis kertomaan itsestään ja tekemisistään ulospäin jo etukäteispainotteisesti, koska olemme vastuussa toiminnastamme kustantajille eli veronmaksajille. Ulkoisella viestinnällä on julkisessa hallinnossa tiedonvälityksen lisäksi siis myös erityinen moraalinen merkitys lakivelvoitteiden ohella.
Nuo seikat mielessä me julkisen hallinnon viestijät teemme työtämme.
Sisällön on oltava selkeää kanavasta riippumatta
Meitä viranomaisia on usein syytetty – varmasti aiheestakin
– siitä, että sanomamme on kapulakieltä ja tulkinnanvaraista. Tähän seikkaan
olemme kiinnittäneet huomiota erityisesti tiedotteissamme, jotka ovat nettisivujemme
lisäksi edelleen keskeinen osa ulkoista viestintäämme. Pyrimme kirjoittamaan
tiedotteet toimittajan ja lukijan näkökulmasta. Silloin kun media lainaa
tekstiä omissa julkaisuissaan suoraan tiedotteistamme, katsomme onnistuneemme.
Uskokaa tai älkää, se ei ole sittenkään edes kovin harvinaista.
Pyrimme tässä palvelemaan ihan tietoisestikin mediaa: lehtitaloissa on kiire ja resurssit niukat, joten toimitustyölle jää vain rajatusti aikaa. On win win-tilanne, kun media saa suoraan painokelpoista tekstiä ja ELY-keskus näkyvyyttä. Ja kansalainen saa tietoa!
Meidän somekanaviamme ovat blogin lisäksi tällä hetkellä Twitter ja Facebook, silloin tällöin myös YouTube. Käytämme niitä välineiden luonteiden mukaisesti. Niinpä @elyliiks liikennevastuualueen ja @elykeskisuomi koko ELY-keskuksen uutiskanavina ovat nopeita välisiteitä tarkemman tiedon lähteelle, kun Facebook-sivu Yhteinen ympäristömme edustaa meille ympäristövastuualueella pysyvämpää metatiedon välittämisen keinoa. Lisäksi talosta löytyy muutamia muitakin erillisiä somekanavia.
Sosiaalinen media on töissä ollessamme aina taustalla auki. Eräs täysin toisella alalla työskentelevä sukulaiseni naljaili kerran siitä, että olen päivät pitkät somessa. Ei auttanut kuin myöntää. Mutta olisin tietenkin voinut avata siitä, miten some ei ole meille viihdeväline vaan työväline.
Ei siitäkään muuten montaa vuotta ole, kun saattoi olla jollain tavalla itsensä korostamista todeta, ettei ole aikaa someen. Sitten saatettiin ihmetellä, kun asiat eivät viestinnällisesti oikein suju – syypäänä tietenkin lehdistö, joka ei joko välittänyt tai ahdisteli ikävillä kysymyksillä.
Havainnollistava viestintä on tämän päivän nouseva trendi
Tekniikan kehittyessä viestinnän kanavat monipuolistuvat, mutta niitä myös tulee ja menee. Vuosi sitten Periscope oli kaikkien huulilla, mutta nyt se on jo melkoisen out. Toisaalta Facebookin kuolemasta on puhuttu jo vuosia, mutta eipä se kuollut ole. Ja sitten on se tiedote, joka vain sinnittelee.
Videot ja erityyppiset graafit ovat joka tapauksessa tämän päivän hittejä, joita mekin olemme kokeilleet varsin kiinnostuneina. Pieni video tai havainnollistava kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tilaa pitää säästää ja kohderyhmän mukavuusalueella on syytä pysytellä, jotta sanoma menisi läpi.
Hmm, olisikohan tämäkin blogi muuten kannattanut tehdä videona?
Jos joku on ihmetellyt sitä, miksi emme enää juurikaan harrasta paperisia esitteitä tai printtilehtimainoksia siinä määrin kuin ennen, on kyse maailman muuttumisesta. Meidän pitää muuttua sen mukana. Viestinnän yksi keskeisimmistä tehtävistä myös julkisessa hallinnossa on pysyä virtausten aallonharjalla. Se on myös sitä kustannustehokkuutta ja veronmaksajien rahojen tarkkaa käyttöä.
Sillä on virkaa ennen kaikkea siksi, että julkisen organisaation on oltava erityisen aulis kertomaan itsestään ja tekemisistään ulospäin jo etukäteispainotteisesti, koska olemme vastuussa toiminnastamme kustantajille eli veronmaksajille. Ulkoisella viestinnällä on julkisessa hallinnossa tiedonvälityksen lisäksi siis myös erityinen moraalinen merkitys lakivelvoitteiden ohella.
Nuo seikat mielessä me julkisen hallinnon viestijät teemme työtämme.
Sisällön on oltava selkeää kanavasta riippumatta
Pyrimme tässä palvelemaan ihan tietoisestikin mediaa: lehtitaloissa on kiire ja resurssit niukat, joten toimitustyölle jää vain rajatusti aikaa. On win win-tilanne, kun media saa suoraan painokelpoista tekstiä ja ELY-keskus näkyvyyttä. Ja kansalainen saa tietoa!
Tiedote ei ole välineenä muinaisjäännös. Mutta sen rinnalle
on syntynyt paljon muitakin tapoja, joista blogi on yksi esimerkki. Blogia
käytämme taustatiedon jakamiseen.
Viestintä on myös oivallusta! |
Sosiaalisen median
käyttämättä jättäminen olisi yksinkertaisesti typerää
Sosiaalinen media räjäytti viestinnän. Enää ei riitä, että
lähetämme tiedotteen ja toivomme, että saamme lukea asiasta seuraavan päivän
sanomalehdestä. Tai että päivitämme kotisivujamme ja toivomme, että joku sen
sieltä huomaa. On puskettava reaaliajassa ulospäin. On vieläpä seurattava
aiheesta mahdollisesti käytävää keskustelua ja reagoitava siihen. Meidän somekanaviamme ovat blogin lisäksi tällä hetkellä Twitter ja Facebook, silloin tällöin myös YouTube. Käytämme niitä välineiden luonteiden mukaisesti. Niinpä @elyliiks liikennevastuualueen ja @elykeskisuomi koko ELY-keskuksen uutiskanavina ovat nopeita välisiteitä tarkemman tiedon lähteelle, kun Facebook-sivu Yhteinen ympäristömme edustaa meille ympäristövastuualueella pysyvämpää metatiedon välittämisen keinoa. Lisäksi talosta löytyy muutamia muitakin erillisiä somekanavia.
Sosiaalinen media on töissä ollessamme aina taustalla auki. Eräs täysin toisella alalla työskentelevä sukulaiseni naljaili kerran siitä, että olen päivät pitkät somessa. Ei auttanut kuin myöntää. Mutta olisin tietenkin voinut avata siitä, miten some ei ole meille viihdeväline vaan työväline.
Ei siitäkään muuten montaa vuotta ole, kun saattoi olla jollain tavalla itsensä korostamista todeta, ettei ole aikaa someen. Sitten saatettiin ihmetellä, kun asiat eivät viestinnällisesti oikein suju – syypäänä tietenkin lehdistö, joka ei joko välittänyt tai ahdisteli ikävillä kysymyksillä.
On oltava nopea laadusta tinkimättä. Siinäpä haastetta. |
Havainnollistava viestintä on tämän päivän nouseva trendi
Tekniikan kehittyessä viestinnän kanavat monipuolistuvat, mutta niitä myös tulee ja menee. Vuosi sitten Periscope oli kaikkien huulilla, mutta nyt se on jo melkoisen out. Toisaalta Facebookin kuolemasta on puhuttu jo vuosia, mutta eipä se kuollut ole. Ja sitten on se tiedote, joka vain sinnittelee.
Videot ja erityyppiset graafit ovat joka tapauksessa tämän päivän hittejä, joita mekin olemme kokeilleet varsin kiinnostuneina. Pieni video tai havainnollistava kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tilaa pitää säästää ja kohderyhmän mukavuusalueella on syytä pysytellä, jotta sanoma menisi läpi.
Hmm, olisikohan tämäkin blogi muuten kannattanut tehdä videona?
Jos joku on ihmetellyt sitä, miksi emme enää juurikaan harrasta paperisia esitteitä tai printtilehtimainoksia siinä määrin kuin ennen, on kyse maailman muuttumisesta. Meidän pitää muuttua sen mukana. Viestinnän yksi keskeisimmistä tehtävistä myös julkisessa hallinnossa on pysyä virtausten aallonharjalla. Se on myös sitä kustannustehokkuutta ja veronmaksajien rahojen tarkkaa käyttöä.
Viestitellään!
Viestintäasiantuntija Santtu Lytsy Keski-Suomen ELY-keskus |
PS. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä.. Tämä teksti piti
julkaista etukäteen tekemämme hienon aikataulun mukaisesti 2. elokuuta, mutta
muistinkos töissä yksinäni..
Kommentit
Lähetä kommentti