Kun verkkosivu ei riitä...

 



Koronan myötä monet yritykset ovat tehneet digiloikan ja sopeuttaneet toimintaansa uuteen toimintaympäristöön. Niinpä useimmilla yrityksillä onkin jo oma verkkosivu ja -kauppa tuotteiden markkinointia ja myyntiä varten. Digiloikan tuloksena on syntynyt verkkosivujen suunnaton määrä ja kirjo. On valtava määrä pienten ja suurempien yritysten verkkosivuja ja -kauppoja, joissa kukin tuo omat tuotteensa ja palvelunsa näkyviksi ja myyntiin. On siis huipputuotteita omilla verkkosivuilla. Mutta uutena haasteena on, miten kuluttaja löytää juuri sen huikean tuotteen yhdeltä verkkosivulta monien, monien joukosta?

 "...uutena haasteena on, miten kuluttaja löytää juuri sen huikean tuotteen yhdeltä verkkosivulta monien, monien joukosta?

Syksyllä verkkokauppa-alusta Amazon rantautui naapurimaahan Ruotsiin, ja pälyilee jo muita pohjoismaita, myös Suomea. Euroopassa se on suurin verkkokauppa, Yhdysvalloissa puolet ostoista tehdään Amazonissa. Amazonin valikoimassa pieni tuote hukkuu helposti massaan ja pärjätäkseen sen täytyy erottua. 

Amazon ei kuitenkaan ole vain verkkoalusta, se on ekosysteemi, joka saa tuottoa mm. viihde- ja terveyspalveluista tai pilvipalveluista, ja siksi se voi pitää hinnat alhaalla. Asiakasdatan keruu on Amazonin ydinbisnes, ja siinä se on hyvä. Varastot isoilla jäteillä on täysin automatisoitu, robotit tekevät työn. Saksan Zalando on saanut vahvan jalansijan erityisesti Euroopassa. Suomessa Verkkokauppa.com on vahva toimija, jolla on jo vakiintunut asema.



 

Alustatalous ja yhteistyö kilpailijoiden kanssa avaimina menestykseen


Kauppa elää murroksessa, jossa isot kansainväliset toimijat etsivät uusia markkinoita ja kehittävät toimintaansa alustatalouden periaattein. Miten pärjäämme suomalaisina tässä kisassa? 

Kun kuluttaja etsii tuotetta, hän ei etsi aluetta, ehkä ei yritystäkään (ellei yritys ole niin tunnettu, että sillä on vahva brändi). Millaisia mahdollisuuksia meillä on pärjätä kansainvälisesti kiristyvässä kilpailussa? Millaisia mahdollisuuksia meillä on kehittää alustataloutta, yhdistää siihen dataa, sen analyysiä, tekoälyä ja datan käyttöön liittyvää liiketoimintaa ja palveluita tai esimerkiksi logistiikkaan ja varastoihin sensoriteknologiaa ja robotisaatiota? Tarvitaan myös yhteistyössä uudenlaista markkinointia.

Nyt on aika ajatella kokonaisuuksia, isosti, uusista näkökulmista ja tulevaisuutta ennakoiden. Kilpailijan näkeminen kumppanina auttaa molempia menestymään.

"Kilpailijan näkeminen kumppanina auttaa molempia menestymään.  

Uudet innovatiiviset näkökulmat syntyvät useimmiten eri alojen yhteistyön tuloksena, yhdyspinnoilla. Yhteistyö saman alan yrittäjien kanssa sekä eri alojen yrittäjien ja ict-alan ja automatisaatioyritysten kanssa voisi tuoda uusia mahdollisuuksia ja auttaa meitä menestymään kansainvälisesti kiristyvässä kisassa. 

Teemakohtaiset verkkoalustat?


Voisiko meillä olla teemakohtaisia verkkoalustoja? Tai voisiko olla ”verkkokaupan hoitaja”, joka yhdistää eri verkkokauppoja ja markkinoi aktiivisesti? Verkkoalustat kehittyvät kohti tavaroita ja palveluita yhdistäviä ja samalla dataa kerääviä ja sitä analysoivia alustoja. Alusta ei ole sidottu tiettyyn tuotteeseen tai palveluun, vaan voi muuttaa nopeastikin toimialansa rakennetta ja tuoda siihen uutta teknologiaa.

Lisäksi tarvitaan monipuolista osaamista nettimarkkinoinnista, mm. erilaisten kanavien tehokasta hyödyntämistä, hakukoneoptimointia, some-markkinointia jne. Meillä on kaikki mahdollisuudet, kun vain tartumme niihin.

Johtava asiantuntija
Päivi Hamarus
Keski-Suomen ELY-keskus





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rauhoitettujen eläinten hallussapito, myynti ja vaihtaminen on kielletty

Uusi tieliikennelaki alkaa näkyä konkreettisesti myös Keski-Suomessa

Mikä juuri sinua innostaa?