Pyhäkosken tiekunta hyödynsi yksityisteiden perusparannushankkeen valtionavustuksen

75 %:n avustus todellisista kustannuksista mahdollisti projektin


Saarijärvellä Pyhäkosken tiekunnan Vuosjoen ylittävä vanha betonikantinen silta oli kyllä vuosikymmenten varrella kestänyt maitoautojen painon, mutta majavien patorakennelmien vuoksi tulvimaan alkanut joki söi vanhan sillan penkereet siihen kuntoon, että silta käytännössä romahti. Hätäensiapua lukuun ottamatta mitään ei ollut tehtävissä. Tapahtuneesta puoli vuotta eteenpäin paikalla komeilee kuitenkin uusi kaksiputkinen silta. Ilman ELY-keskuksen myöntämää valtionavustusta se ei olisi ollut mahdollista.


KATSO VIDEOHAASTATTELU VUOSJOELTA!
 
 
Tiekunnalle tuli huhtikuussa 2019 kiire. Silta oli saatava joko korjatuksi tai tilalle piti rakentaa uusi. Hankkeet ovat kalliita, eikä tiekunnilla yleensä ole sellaisia varoja käytettävissään, vaikka osakkailta perittäisiin korotettujakin maksuja. Siltahankkeelle voidaan myöntää avustusta 75 % todellisista kustannuksista.

 – Tiesin lähteä hakemaan tietoa valtionavustuksista ELY-keskuksen sivuilta, koska olimme noin 10 vuotta aiemmin toteuttaneet tämän saman tien perusparannushankkeen, tiekunnan hankevastaava Marko Minkkinen aloittaa.


Vuosjoen uutta siltaa kelpaa ihastella.
 
 

Kun hakemus on kunnossa, homma käy sutjakkaasti

 
Avustuksen hakeminen ei ole vaikeaa, kunhan ohjeet maltetaan lukea rauhassa ja epätietoisuuden iskiessä otetaan yhteyttä asiantuntijaan mieluiten jo etukäteispainotteisesti.

ALOITA NÄISTÄ:

Ohjeet ja hakeminen: www.ely-keskus.fi/yksityistiet

Jos epäselvää, ota yhteys: liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi tai p. 0295 020 603 (ma-pe 9-16, pvm/mpm)

– Haimme avustusta sähköisesti. Se on ihan selkeää hommaa ja lomakkeiden täyttö sujui vaivatta. Mekin olemme veronmaksajia, joten ymmärrämme sen hyvin, ettei julkista rahaa voi ilman selvityksiä jakaa, Minkkinen korostaa.

Puutteelliset tiedot ovat yleisin syy sille, että avustuksen myöntäminen viivästyy. Tiekuntien on tärkeää myös ilmoittaa selvästi jo kokouskutsuissaan se, jos kokouksissa tullaan käsittelemään perusparannushanketta, koska asian on oltava kaikkien osakkaiden tiedossa. Lisäksi pätevien asiantuntijoiden käyttö niin hankkeen suunnittelussa kuin urakoinnissa takaavat sen, että lopputulos on ripeä ja kunnollinen.
 
"Puutteelliset tiedot ovat yleisin syy sille, että avustuksen myöntäminen viivästyy.
 
– Me olemme todella tyytyväisiä tähän lopputulokseen ja suosittelemme ehdottomasti muillekin tiekunnille valtionavustuksen hakemista. Eihän tätä noin sadan tonnin projektia muuten olisi tehty. Putkien toimittajakin lupasi materiaalille sadan vuoden takuun, joten ne ovat eri miehet sitten, jotka seuraavan kerran siltaa ovat uusimassa, Minkkinen naurahtaa.

Ne majavatkin muuten jatkavat eloaan, vaikka häätö tulikin.



Yksityistien siltaremontti siltainsinöörin silmin


Keski-Suomen ELY-keskuksen siltainsinööri Jari Mikkonen kehuu Pyhäkosken tiekuntaa.
 – Heillä kaikki meni juuri niin kuin homman pitääkin mennä. Sieltä otettiin ensin yhteys ELY-keskuksen siltainsinööriin ja tiekunnalla oli asiaan vihkiytynyt asiantuntija käytössään, Mikkonen sanoo.
Ensimmäiseksi alettiin laatia niin sanottua aukkolausuntoa, jonka avulla päästään määrittelemään sitä, millainen silta paikalle on parasta rakentaa. Mikäli vesistön valuma-alue on yli 100 neliökilometriä, tarvitaan myös vesioikeuden luvan hakeminen, jos siltatyyppi vaihtuu.

Vuosjoen tapauksessa valuma-alue ei mainitun kokoinen ollut, joten suunnittelutyö päästiin käynnistämään heti, vaikka siltatyypiksi näyttikin olevan taloudellisesti järkevämpää vaihtaa putkisilta. 
 
Vanhan sillan toinen pää sortui.
 

Tiekunta valitsi Väyläviraston hyväksymän pätevän suunnittelijan, joka teki muun muassa ohjeiden mukaisen pohjatutkimusohjelman. Pohjatutkimuksen avulla selvisi, ettei pohjalle tarvitse tehdä murskearinaa järeämpiä pohjaratkaisuja. Ne kun olisivat nostaneet kustannuksia.

Kun kaikki suunnitelmat olivat kesällä 2019 valmiina, tiekunta pääsi tilaamaan putkia ja kilpailuttamaan urakoitsijan. Viime joulun tienoilla silta otettiin käyttöön, ja lopputarkastuksen ajankohdaksi sovittiin helmikuinen päivä 2020. Lopputarkastuksen jälkeen viimeinenkin erä valtionavustuksesta saadaan maksuun.

"Me ELY-keskuksen siltainsinöörit käymme pyydettäessä paikan päällä tekemässä silmämääräisen arvion yksityistien sillan kunnosta.

– Me ELY-keskusten siltainsinöörit käymme pyydettäessä paikan päällä tekemässä silmämääräisen arvion yksityistien sillan kunnosta. Voimme arvioida, millä tavalla valtionavustuksilla tehtävä sillankorjaus olisi viisainta tehdä. Avustushakemuksen voi jättää siinä vaiheessa, kun sillan yleispiirustus, määräluettelo ja niihin perustuva sillankorjauksen kustannusarvio on tehty ja olemme tiekunnan kanssa yhtä mieltä siitä, että juuri tietty ratkaisu on siihen paikkaan käypänen, Mikkonen vinkkaa lopuksi.




Keski-Suomessa on yksityistiesiltoja vähintään sama määrä kuin yleisiä siltoja. Monet niistä ovat vanhoja, eikä läheskään kaikkien rakennussuunnitelmia ole tiedossa. Tiekuntien kannattaa aktivoitua juuri nyt miettimään vakavasti niin siltojen kuin muidenkin perusparannushankkeiden toteuttamista. Avustusmäärärahatilanne on tällä hetkellä hyvä, mutta tilanne voi muuttua lyhyelläkin aikavälillä.


Teksti: Santtu Lytsy
Kuvat: Jan Lustig ja Jari Mikkonen
Video: Jan Lustig


Keski-Suomen ELY-keskus




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rauhoitettujen eläinten hallussapito, myynti ja vaihtaminen on kielletty

Uusi tieliikennelaki alkaa näkyä konkreettisesti myös Keski-Suomessa

Mikä juuri sinua innostaa?