![]() |
Liian varhain katkennut elämänlanka. Kuva: OTI |
Kokeilkaapa joskus ajaa rajoitusten mukaan pidempi matka. Aika harvassa ovat ne jotka jäävät
perään "köröttelemään" nopeusrajoituksen mukaisesti. Herkästi saa silloin puskuriin roikkumaan jonkun kiireisen autoilijan. Turvaväli onkin sitten jo toinen asia. Siitä voisin paasata enemmänkin, mutta pysytään nyt näissä nopeusrajoituksissa.
Valitettavan usein vakavien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien yhtenä tekijänä on ylinopeus
Alla olevassa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportin taulukossa on esitetty vuoden 2016 kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osallisten nopeustietoja (OTI-vuosiraportti 2016 taulukko sivulla 31). Tarkasteltaessa huomattavia ylinopeuksia (20 km/h ja yli) onnettomuuden aiheuttajan osalta on ylinopeuksien osuus 27 %. Kuinka monta kuolemaan johtanutta onnettomuutta jäisikään tapahtumatta, jos rajoituksia noudatettaisiin? Paljon olisi myös heitä, jotka säästyisivät vakavalta vammautumiselta oman tai vastapuolen säännösitä piittaamattomuuden vuoksi.
Nopeusrajoituksille on aina tarkat perusteet
Millä perusteilla nopeusrajoituksia sitten asetetaan? Siihen vaikuttavat monet tekijät, muun muassa tien leveys, liikennemäärä, liittymätiheys ja kevyen liikenteen järjestelyt. Samalla tulee ottaa huomioon myös tien liikenteellinen merkitys ja liikenteen sujuvuus. Mikäli nopeusrajoitusten asettamista koskevat ohjeet kiinnostavat tarkemmin, käy tutustumassa niihin tarkemmin täältä.
Haluamme, että oma ympäristömme on turvallinen liikkua. Muistammehan
sitten itse auton ratin taakse istuutuessa, että niin haluavat muutkin.
Minusta on tekopyhää vaatia kaikkia hissuttelemaan oman lapsen koulureitillä,
jos samaan aikaan itse ajaa ylinopeutta missä tahansa muualla. Kuten olen
monessa yhteydessä todennut, liikenneturvallisuus on yhteistyötä. Meidän
kaikkien tulee kyetä kunnioittamaan elämää ja tarvetta turvallisuudelle. Me
luomme turvallisen liikenteen.
Pienenä muistutuksena Tieliikennelain 23 § jokaisen autoilijan velvollisuudesta:
Pienenä muistutuksena Tieliikennelain 23 § jokaisen autoilijan velvollisuudesta:
"Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin
liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää,
keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet.
Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan.
Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja
kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille
vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."
![]() |
Miksi? Kuva:OTI |
Turvallisia kilometrejä tienpäälle!
![]() |
Liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen ELY-keskus |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti